Praktijkwerking.Afspraak maken, tarieven, openingsuren en praktische informatie
|
Online afspraak makenTijdens de corona epidemie, hebt u de keuze uit
- consultatie in de praktijk (blauwe afspraken): u kan zelf naar de praktijk komen als u geen recent contact had met een COVID-patient en als u geen COVID klachten hebt. Vermeld steeds de reden van de consultatie! - telefonisch consultatie (rode afspraken): wij bellen u op tijdens dat dagdeel; gelieve zeker uw telefoonnummer in te vullen! Gebruik deze afspraken zeker bij recent contact met COVID-patient of als u zelf COVID klachten hebt, maar ook bij kleine medische vragen. |
Huisbezoek?Soms is het nodig dat de dokter omwille van medische redenen op huisbezoek komt. De huisbezoeken worden tot een minimum beperkt. De dokter kan je immers de beste medische verzorging bieden in onze eigen praktijkruimte. Negen op tien keer is het mogelijk én verantwoord dat de patiënt toch naar de dokter gaat. In de toekomst zullen er immers steeds minder huisartsen zijn, waardoor er minder tijd vrij is voor een verplaatsing naar de patiënt.
Indien je denkt een huisbezoek nodig te hebben, kan dit enkel na telefonisch overleg met de huisarts, bij voorkeur voor 10u 's morgens. |
Telefonische afspraakNieuw telefoonnummer: 016/66.43.18
Maak bij voorkeur je afspraak online. Zo kan je zelf thuis het meest geschikte moment kiezen en worden we tijdens de consultatie niet vaak gestoord. Wanneer dringende hulp nodig is, mag je natuurlijk altijd bellen! Telefoneer als het kan liefst zelf, dan kan je reeds met de dokter overleggen. Bij echte hoogdringendheid krijg je altijd voorrang! |
Enkele huisregelsMaak twee afspraken
- als je met twee patiënten komt - voor een verzekeringsonderzoek - als nieuwe patiënt met een uitgebreide medische voorgeschiedenis Annuleer je afspraak op tijd als je niet kan komen |
VertegenwoordigersWij ontvangen momenteel geen vertegenwoordigers. Gelieve geen afspraak te maken in de online agenda
|
Tarieven.
Wij zijn allebei geconventioneerd. Dit wel zeggen dat we de officiële tarieven volgen, zoals vastgelegd in het akkoord tussen artsen en ziekenfondsen. Het grootste deel van het bedrag wordt door je ziekenfonds terugbetaald. Het stukje dat je zelf betaalt heet "remgeld". Hoeveel remgeld je betaalt hangt af van je persoonlijke situatie en varieert tussen 1 en 6 euro. Na 18u geldt een wettelijk verhoogd avondtarief, je betaalt dan een supplement dat volledig wordt terugbetaald indien je een GMD hebt (globaal medisch dossier).
Op consultatie wordt het 'getuigschrift voor verstrekte hulp' rechtstreeks via de computer naar je ziekenfonds gestuurd. De terugbetaling volgt dan vanzelf in de volgende twee weken.
Tarieven sinds januari 2020
- raadpleging: 27€ (na 18u: 31€)
- huisbezoek: 39,50€
Op consultatie wordt het 'getuigschrift voor verstrekte hulp' rechtstreeks via de computer naar je ziekenfonds gestuurd. De terugbetaling volgt dan vanzelf in de volgende twee weken.
Tarieven sinds januari 2020
- raadpleging: 27€ (na 18u: 31€)
- huisbezoek: 39,50€
Praktische informatie.
Wat neem ik mee op consultatie?
- identiteitskaart, ISI-kaart of kids-ID
- recente medicatielijst
- lijst met medicatie die voorgeschreven moet worden
- recente medicatielijst
- lijst met medicatie die voorgeschreven moet worden
Voorschriften, verwijsbrieven en attesten.
Deze documenten maken een aanzienlijk deel uit van het werk en de verantwoordelijkheid van de huisarts. Om daarbij de beste zorg voor je gezondheid te garanderen en om de overlast voor arts en patiënt te beperken, is het belangrijk om hierover enkele duidelijke afspraken te maken.
Chronische medicatie
Voor de verlenging van chronische medicatie zal de dokter je in principe voldoende voorschriften meegeven tot de volgende raadpleging. Enkele voorbeelden: - anticonceptiepil: één controle per jaar en baarmoederhalsuitstrijkje elke 3 jaar - bloeddrukmedicatie: een controle elke zes maanden indien de bloeddruk goed onder controle is en er geen andere chronische aandoeningen zijn - suikerziekte: een controle elke drie maanden met nuchtere bloedname |
Verwijsbrieven
Voor een verwijzing naar een specialist, kinesist, diëtist,... komt je eerst op afspraak bij de dokter. Zij kan je na haar eigen onderzoek best begeleiden in het medische landschap en verwijzen naar de juiste specialist, zodat er geen onnodige onderzoeken gebeuren. |
Arbeidsongeschiktheid
Voor een attest voor werkonbekwaamheid ('ziektebriefje') dien je steeds onderzocht te worden door de dokter. Ook voor een geschiktheidsattest voor een sportclub of nieuwe job, wordt er een standaard lichamelijk onderzoek uitgevoerd. Vraag geen attesten die niet stroken met de waarheid; ze zullen steeds geweigerd worden. |
Globaal medisch dossier (GMD)
Een globaal medisch dossier (GMD) bundelt al je medische gegevens, zowel die van de huisarts, de specialist, het ziekenhuis als van andere zorgverleners. Met een globaal medisch dossier ben je zeker dat je medische gegevens goed beheerd worden. Je medische informatie wordt in het persoonlijk dossier bij je huisarts verzameld.
Voordelen
- je betaalt 30% minder remgeld voor een raadpleging. Bij 75-plussers of chronisch zieken geldt dit ook voor een huisbezoek - je krijgt het surplus van een avondraadpleging terugbetaald - je geniet van een korting bij een bezoek aan bepaalde specialisten - je huisarts heeft het recht om documenten bij andere zorgverleners op te vragen - door het samenbrengen van alle gegevens krijgt je huisarts een completer overzicht. Zo heeft ze een beter inzicht in je ziektegeschiedenis en kan ze jou beter opvolgen. |
Praktisch
Je kan tijdens een consultatie vragen of je huisarts het GMD wil aanmaken. De kosten voor de opening en beheer van een GMD worden rechtstreeks met het ziekenfonds geregeld. Dit gebeurt allemaal via registratie met je identiteitskaart. Een GMD loopt een jaar. Als je niet van huisarts verandert in dit jaar, blijft je GMD stilzwijgend verder lopen. Wanneer je bij een nieuwe huisarts een GMD afsluit, zal je nieuwe huisarts het dossier overnemen van de vroegere huisarts. Je moet dit zelf regelen met je nieuwe huisarts. |